Prof. dr. Hans de Wilt maakt ruimte in de wachtkamer Nazorg dikke darmkanker kan beter, sneller en goedkoper Hans de Wilt in een volledig lege wachtkamer. Hij wil patiënten alleen zien als hij ze ook zinnige zorg kan leveren. Daarbij stelt hij, uitdagend, dat dit bij misschien wel 50% van de consulten in ziekenhuizen niet het geval is. Patiënten die geopereerd zijn aan dikke darmkanker zien hun opererend arts tijdens controles nog zeker tien keer. De drie gesprekken in het eerste jaar na de operatie blijken vaak erg functioneel. Prof. dr. Hans de Wilt: “Men heeft vaak nog vragen over de ontlasting, zit met angsten over terugkeer van de ziekte en patiënten willen weten waar je op moet letten. Maar ook in het tweede, derde en vierde jaar zien onze verpleegkundig specialisten of ik die patiënten twee keer per jaar en in het vijfde jaar nog één keer. In de praktijk zijn dat consulten waarin we heel weinig toegevoegde waarde hebben en daarmee een heel dure manier om een uitslag van een bloedwaarde of echo van de lever te delen met elkaar. We hebben daarom besloten om de consulten in het ziekenhuis na het eerste jaar in principe af te schaffen. We gaan hier in huis een project uitwerken waarbij patiënten zélf organiseren dat zij een bloedonderzoek en echo krijgen en waarbij we ze vervolgens hier alleen op het spreekuur krijgen als er een slechte uitslag is. Dat komt gelukkig weinig voor.” Hans de Wilt heeft zijn project opgezet in nauwe samenspraak met de verzekeraar VGZ. Als het project voor alle partijen naar tevredenheid verloopt kan in deze nazorg landelijk circa 10 miljoen euro bespaard worden. De Wilt: “Ik snij daarmee duidelijk in mijn eigen vlees, want onze praktijk draait ook op dit geld. Maar dat doe ik graag, want ik wil graag zinnige zorg leveren. Daarnaast kunnen we op deze manier de zorg voor onze patiënten verbeteren. Patiënten hoeven in de toekomst sowieso minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Ze gaan straks zelf een onderzoek aanvragen en hoeven vervolgens niet twee weken later terug te komen om van mij de uitslag daarvan te vernemen. Die krijgen ze rechtstreeks; een dag later al in hun vertrouwde omgeving via ‘mijn Radboud’. Meestal is de uitslag goed en hoeven er geen vervolgstappen te komen. Als de uitslag niet goed is, dan zullen we heel snel een afspraak maken. Want daar hebben we op deze manier ook ruimte voor gecreëerd.” 14 Radboud Report Oncologie Het zaadje voor deze nieuwe werkwijze werd gelegd door de collega’s van Eerstelijnsgeneeskunde die zich afvroegen of de zeventigplussers na een eerste jaar niet beter terug kunnen naar de huisarts. De Wilt gaat met de proef die nu wordt opgestart dus een flinke stap verder. De Wilt: “Patiënten zijn na een jaar in principe ziektevrij. Er zal in hun situatie vanaf dat moment ook niet veel meer veranderen. Een jaar na een operatie is die stabiel en zal nauwelijks meer verbeteren of verslechteren. Daarom is dit een logische stap. Dit project is dus begin dit jaar opgestart en wordt zorgvuldig gemonitord. Het omvat duidelijk meer dan de mensen hier de deur wijzen. We moeten mensen op een goede manier gaan instrueren om zelf de afspraken te maken en zeer zorgvuldig informeren. Daarnaast moeten we de mensen die het bloedonderzoek uitvoeren en de echo de juiste tools gaan geven om helder en eenduidig aan de patiënt te rapporteren. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.” Pagina 13

Pagina 15

Voor artikelen, online onderwijscatalogussen en gidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw vakbladen.

Radboud Report Oncologie Nr. 1 2018 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication